Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Kan sexleksaker hjälpa oss hitta lusten igen?
20 apr, 2024
En kvinna och en man i sängen.
Foto:TT
”Henrik” och hans fru har tappat lusten och funderar på om sexleksaker kan hjälpa dem. Relationsexperten Nina Ljungberg ger rådet att avvakta med inköp och förklarar varför.
Annons
Sexologen svarar: Hur introducerar jag sexleksaker för min partner?Brand logo
Sexologen svarar: Hur introducerar jag sexleksaker för min partner?
Fråga: Jag och min fru har tappat lusten till varandra. Vår kontakt är kylig och ska jag vara ärlig har vi gått från passion och kärlek till att vi lever parallella liv under samma tak. Nu skulle ­åtminstone jag vilja ha det annorlunda och framförallt vill jag att vi får fart på ­samlivet.
Det var länge sedan sex fungerade men eftersom jag så många gånger läst att sexleksaker kan ge en ­nytändning tänkte jag att det kanske är något för oss. Samtidigt vet jag inte hur hon kommer reagera, ­kanske vill hon inte ens ge det en chans och det blir bara bortkastade pengar.
Därför är min fråga om jag ska våga överraska ­henne eller om jag bör avstå från min plan och inse att sexlivet är över?
/Henrik

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Avvakta med inköp"
Ge inte upp ert sexliv men avvakta med inköpen. Sexleksaker kan å ena sidan vara ett uppiggande inslag i samlivet men bara om den känslomässiga kontakten redan finns.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Först behöver du ta reda på om din fru, precis som du själv, vill arbeta på ert sexliv. Att sexlivet inte är på topp behöver inte vara ett tecken på dåligt förhållande men ofta signalerar olust på andra och fler brister i förhållandet.
Så i stället för att börja med det sexuella, fokusera på er emotionella intimitet. Red ut eventuella surdegar och lös upp känslomässiga knutar. Ta reda på var ni står och bygg vidare på det som är bra och fungerar. Involvera varandra i respektive liv och skapa balans mellan egen tid och gemensam. Öka intresse och attraktion genom att visa upp ditt ”bästa jag” och var den partner du själv skulle uppskatta.
Först när ni landat i en varm och kärleksfull kontakt är det rätt läge att väcka lust och fokusera på sex. Börja då med att prata sex så ni vet vad båda njuter av och längtar efter och ta upp din nyfikenhet på sexleksaker. Fråga vad din hustru tycker och om det är något hon är nyfiken på. Blir det klartecken: Titta på utbudet tillsammans eller låt det vara en överraskning. Välj produkter som både känns trevligt att ge bort och fint att få.
Annons
Genom tajming och research ökar du förutsättningarna för att sexleksaker blir det upphetsande inslaget i ert samliv som du hoppas på, men presenterar du en uppsättning prylar för att ”ni ska få det bättre i sängen”, finns det risk för det motsatta. Och du vill ju att det ska bli bra.